Tuesday 14 August 2012

Senyum!

Senyum, Senyuman, Tersenyum? Tidak kira yang mana satu, samaada senyum, senyuman dan tersenyum, ia tetap menghasilkan bentuk yang sama. Segaris bentuk yang sedikit melengkung yang dibuat oleh bibir mulut kita dan kadang-kadang menampakkan barisan gigi. :)

 Senyumlah.. Senyumlah.. senyumlah.... ahaaaaaaaaaaaaaaaoiiiiiiiiii cek mek molek~  

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, “Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?”
Rasulullah SAW bersabda, “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Senyuman itu perlu lebih-lebih jika kerja kita banyak berurusan dengan orang seperti doktor, nurse, penjaga kaunter dan sebagainya. Walaupun senyuman ini adalah ringan dan mudah dilakukan, kita janganlah memandang remeh terhadap perkara ini. Kadang-kadang dengan senyuman, ianya memberi seribu makna. Mungkin ada ketikanya kita tidak mampu untuk tersenyum terutamanya ketika sedang marah dan sedih. Namun, cubalah tersenyum, biarpun berat di hati. Cubalah untuk ringan bibir mengukir senyuman yang indah!
Percayalah, dengan senyuman, ia mampu menghiasi wajah kita. Memaniskan lagi raut wajah saudara-saudari yang hensem-hensem dan cantik-cantik belaka. Senyum juga adalah awet muda. Jadi, belajarlah untuk selalu tersenyum bukan dengan orang yang kita kenal sahaja tetapi dengan semua orang. 
Sebenarnya, senyuman ini juga ada beberapa jenis senyuman. Jauhi daripada senyuman-senyuman jenis yang menyakitkan hati seperti senyuman memerli, sinis, menggoda dan seangkatan dengannya. Apapun yang kita lakukan, perbetulkan niat kita. Niat senyuman kita juga perlu betul.
***************************

Saya percaya ramai orang suka melihat orang tersenyum dari mencuka. Jadi, teruskan bersenyum sampai lenguh! <--------------melampau


Saya sendiri pun, lebih selesa untuk berbicara dengan orang yang memulakan dengan senyuman berbanding dengan orang yang bermasam muka. Kadang-kadang nak tanya benda pun takut dengan orang yang bermasam muka ni. Tak salah jika dalam 1 hari kita berjumpa 10 kali, 10 kali juga kita lemparkan senyuman. kan?

Ayuh, kita bersedekah biarpun dengan hanya sebaris senyuman. Tak perlu kata apa-apa, Senyum!



Senyumlah selalu,
kurangkan manis pada pemakanan, 
lebihkan manis pada senyuman,
 dan rasakan manis pada keimanan..
"Ya Allah, berkati kami"

2 comments:

  1. baikkan Allah ?kita xda duit, tapi Allah bg kita senyuman utk menyenangkan org lain..

    ReplyDelete
  2. A'a... Allah Maha Penyayang... Allah baik sangat.. kita buat dosa pun dia ampun lg lau taubat.. Syukur sangat2 jd hambaNya.. snyum pn bleh buat sdkah.. :)

    ReplyDelete

budak2 baik komen :