Sunday 26 August 2012

Zuhudkah kita?




Imam Hasan Basri ditanya tentang rahsia zuhudnya
Dia menjawab:

"Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain,
kerana itulah hatiku selalu tenang"
"Aku tahu amal perbuatanku tidak akan dapat
ditunaikan orang lain,
kerana itulah aku sibuk mengerjakannya"
"Aku tahu ALLAH mengawasiku,
kerana itulah aku selalu merasa malu bila
Dia melihatku dalam keadaan maksiat"
"Aku tahu kematian itu sudah menungguku,
kerana itulah aku selalu menambah bekal 
untuk pertemuanku dengan ALLAH"


Dan...bagaimana pula kita?

Kita terima rezeki, tapi kita cakap "ini je?"

beramal? kita kata, "orang lain x bagi kita makan, kita kena sibuk cari duit..muda2 kita sibuk kumpul harta nanti kita tua, kita beramal la"

Kita tahu Allah Maha Melihat, tapi tanpa malu kita kata, "Ala.. xpe sekali ni je, pasni tak buat lagi"

"Dan kita lebih risaukan pertemuan dengan jodoh yang belum pasti kita temui. Kita jarang ingat tentang kematian yang sudah pastinya kita temui" 

"Kejahilan dalam kemodenan kah kita?"

Sangat takut, jika kita terus hanyut.. lemas lalu mati dalam kejahilan.. Nauzubillahminzalik



"Ya Allah, ampunkan dosa-dosa kami,
dosa kedua ibu bapa kami,
guru-gur kami, dan kaum muslimin & muslimat,
bukakan pintu hati kami,
terimalah taubat kami dan 
jangan biarkan kami jauh tersimpang,
jika kami lalai dan alpa, kejutkanlah kami dengan ujian-ujianMu,
kuatkan hati kami dalam melalui liku-liku kehidupan,
bantu kami dalam mencari bekal untuk kehidupan disana"

No comments:

Post a Comment

budak2 baik komen :