Friday 29 June 2012

Seringgit dua, Sesuap nasi

Aku pulang dari kerja, melalui jalan-jalan kota yang dipenuhi dengan kenderaan si penghuni bumi. Waktu-waktu begini jalan agak sibuk kerana penduduk-penduduk bumi baru keluar dari tempat kerja masing-masing dan ingin pulang ke rumah. Seperti hari-hari yang biasa aku dengan hanya bermotosikal melalui di bahagian tepi jalan untuk tidak menghalang laluan kenderaan besar. 

Dalam perjalanan pulang ke rumah, hari ini mata ku menjadi saksi terhadap satu kisah yang memilukan. Hatiku begitu tersentuh sehinggakan menusuk di kalbu. Maka benarlah pepatah yang mengatakan bahawa "dari mata turun ke hati". Ini kerana dari mataku yang menyaksikan lalu turun ke hati yang menciptakan satu perasaan yang sayu. Sungguh sayu! 

Kisahnya bermula begini, disebabkan lampu bertukar merah di trafic light, aku memberhentikan motor ku bagi menunggu lampu bertukar hijau semula. Di hadapan ku begitu banyak kenderaan. Aku memerhatikan sahaja keadaan di sekeliling aku sehinggalah mata ku jatuh kepada motorsikal beroda tiga yang ditunggang oleh seseorang lelaki yang telah berusia. Atau dengan erti kata lain warga emas. Aku begitu tertarik melihat hamba Allah itu. Di dalam ruangan muatan motorsikalnya itu aku melihat ada beberapa buah kotak-kotak kosong yang telah dilipat dan disusun. Aku begitu ralit memerhatikan lagaknya yang bersahaja. Sehinggalah lampu bertukar menjadi hijau menandakan kenderaan boleh meneruskan perjalanan. 

Aku pun terus memulas pedal minyak motorsikal ku sebelum 'dihonkan' oleh orang belakang. Tiba-tiba aku melihat kotak terlayang diterbangkan angin dari arah motorskal si tua itu. Ketika itu aku membawa motor yang agak perlahan kerana kenderaan yang terlalu banyak menghalang aku daripada meluncur motorsikal ku dengan laju. Maka, sempatlah aku menyaksikan bagaimana Pak Cik itu memberhentikan motorsikal beroda tiganya yang agak usang di tepi jalan lalu mengutip balik kotak yang melayang dari ruang muatan motornya itu. Bayangkan dengan kenderaan yang begitu banyak dan agak laju kerana di beri lampu hijau ketika itu, Pak cik itu sanggup kembali dan mengutip balik kotak-kotak yang jatuh. Terbongkok-bongkok mengutip beberapa buah kotak itu. Ada juga kotak-kotak itu yang jatuh di tengah-tengah jalan. Satu persatu dia kutip tanpa menghiraukan pandangan orang. Demi untuk mencari rezeki yang halal walaupu hanya seringgit dua.  Nah! bertapa kotak itu bernilai bagi Pak Cik ini. Sehinggakan beliau sanggup berpatah kembali untuk mengutip balik walaupun di tengah jalan. Usai sahaja dia mengutip kotak-kotak itu, dia berlalu pergi meneruskan perjalanan. 

Tak sanggup rasanya hati melihat. Bagaimana jika itu bapa ku? Ohh... Tuhan Ya Allah.. Aku menjadi sebak! Bayangkan dengan kotak itu dia mencari nafkah untuk isteri dan anak-anaknya. Berapa sen sangatkah? Bagaimana pula keadaan anak-anaknya? Bagaimana jika anak-anaknya tidak mengerti perngorbanan seorang bapa seperti ini? Ahh... tak dapat aku berfikir panjang. Tambah-tambah lagi aku tidak mahu bersangka buruk tentang anak-anaknya. Astaghfirullahalazim. Semoga zuriatnya menjadi saham untuk pak cik di syurga biarpun di dunia tiada apa-apa yang boleh diberi dan semoga juga Pak Cik sentiasa dalam rahmat Allah. InyaAllah.

Jika ada antara yang membaca ini memiliki seorang bapa yang seperti ini usah malu dan segan. Bersyukurlah kerana anda masih mempunyai bapa yang masih mencari rezeki berbanding dengan anak-anak yatim piatu yang lain. Pekerjaan ini lebih mulia daripada mendapat duit berjuta tetapi dengan cara RASUAH, RAGUT, ROMPAK dan yang seangkatan dengannya. Di sudut kecil hati ku berasa kagum dengan cara insan-insan seperti pak cik ini yang begitu tabah dalam meneruskan kehidupan walaupun kurang bernasib baik. Lihatlah anak-anak, ini adalah perngorbanan seorang insan yang bergelar BAPA.









"Ya Allah, permudahkanlah urusan hamba-hambaMu, tabahkan hati-hati kami untuk menghadapi ujian Mu yang kadang-kadang bisa meragut kesabaran dan kuatkan iman kami agar kami sentiasa berada pada jalan Mu biarpun ada ketikanya kami tersasar. Ampunkan dosa-dosa kedua orang tua kami dan panjangkan lah umur mereka dalam keberkatan"




8 comments:

  1. semoga segala urusan di permudahkan

    ReplyDelete
  2. saya pun sayangkan ayah saya :(

    ReplyDelete
  3. Segala Puji Hanya Bagi Allah...

    Allah tahu apa yang terbaik untuk kita...
    Salam ukhuwah drpd ana...n_n.....

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. InyaAllah apa yg terjadi, itu yg terbaik. Salam Ukhuwah dari ana juga.. Terima kasih sudi singgah :)

    ReplyDelete
  5. sya x suka tgok org lain susah, klu la mmpu bntu smua org...

    ReplyDelete
  6. rasa cam sayu je tngok org ssh.. Kita ptut bersykur kn? Ada lg org ssh dri kita.. Kita tak mampu nk bntu semua org.. tp kita mmpu untuk doakan semua orang.. :)
    jom sama2 doakan tok kebaikan semua. InyaAllah..

    ReplyDelete

budak2 baik komen :